Nedstämd stad

En rökpelare sprider sig över staden. Över mitt kvarter. Jag ser den från köksfönstret. Det luktar brandrök om mitt hår och och mina kläder. Det sprider sig och kommer in i lägenhetens ventilationssystem. Det är en sorgens dag som vilar över Norrtälje.
Ett HVB-hem stod i lågor i natt och flera befaratas ha omkommit.
Jag drabbas inte personligen, men överallt syns röken. Överallt syns kommentarer i sociala medier. På nyheterna tar de upp det. Det går inte att undvika att tänka på vad som hänt. Alla vet. Alla känner av. Alla tänker på det.
 
Igår såg jag ett program om en liten tjej lika liten som min minsta som hade fått 90 %-iga brännskador för att mamman hade glömt en cigg i barnets rum. Då blir jag förbannad. Sluta rök! Sluta rök inomhus! Idioti!
 
Nu vet ingen om det just är en glödande cigg som orsakat det här. Det kan mycket väl vara anlagd brand. Men brand är läskigt. Brand och vatten är det läskigaste som finns. Något människan inte kan rå på om det går för långt.
 
Lek inte med elden, du kan kissa på dig i natt sa alltid de vuxna när man var liten.
Just det!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Anonym:

skriven

bbq?

Svar: yummie
Towe

Kommentera här: