Till de hemlösa och utsatta

Jag går på stan och njuter av att det faktiskt snart är advent.
Hyllorna på bolaget är fyllda med alla möjliga glöggsorter.
Utanför står en stackare och försöker sälja Situation Stockholm.
Han ser kall ut och tar en cigg för att lugna nerverna.
Brevid honom står nån hitsänd Rumän eller nåt och spelar dragspel som aldrig förr.
Stackaren med tidningen har slutat skrika: stöd de hemlösa, köp Situation Stockholm, Stöd de hemlösa..........
Hans röst dränks av Rumänens tappra försök att ge sig på nån fransk vals eller argentinsk tango
Jag och min systerdotter dansar lite till klinket.
Rumänen ser skitsur ut. Inte ett leende. Jag ler men han tittar på mig med avsky.
Gubbjävel spela nån jullåt istället har jag lust att skrika.
Stackaren med tidningarna fortsätter att ta några bloss på sin cigg.
Någon går förbi och kastar i några kronor i Rumänens dragspelsväska.
Till slut går min syster fram till stackaren med tidningen och köper en för 40 spänn. Han får en tia i dricks.
Vad som då händer är ofattbart och helt bisarrt...eller??
Stackaren med tidningen stoppar 50-lappen i fickan. Tar upp en guldtia och kastar den till Rumänen!!!!
Ha ha ha ja är vi inte i lag allihop?
God Jul!

Kommentera här: