Hört på tåg

Att åka tåg är ett bra sätt att ta sig långväga.
Vi gick på tåget på Stockholm Central, gamla hederliga Cst :)
På perrongen så går Roger, gamla hederliga Roger.
Det är inte ofta jag åker tåg numera, men när jag gör det så har han en förmåga att alltid dyka upp som tågmästare. Eller Servicevärd som det verkar heta nu...
Vi åker genom Uppland, Sörmland och ner över Östergötland. Tåget tar oss vidare mot de småländska skogarna. Gud så vackert Sverige är och ännu vackrare på sommaren. Landskapen förändras hela tiden. Är glad över att jag bor här. Sen vidare mot Skåne. Byte i Hässleholm. Tåget från Göteborg tar oss mot Köpenhamn.

Bakom oss sitter två äldre herrar. De verkar känna varandra bra. De har åkt från Göteborg på morgonkvisten. De ska göra Köpenhamn. Brevid oss sitter en skånsk surkärring. Tåget blir stannandes mitt på bron mellan Malmö och Köpehamn. Vi får hela tiden information om vad som händer. Vi är 20 minuter försenade pga nedriven kontakledning i Flen, men det vi om. Surkärringen suckar och suckar och SUCKAR! Småmuttrar. Håller du inte käften snart kärringjävel ska jag se till att du får SIMMA över Öresund!
Den hurtiga lokföraren berättar att det är en del danska tåg som är trasiga längre fram och det är därför som vi har blivit ståendes.

Herrarna bakom oss tar det piano. De är lediga det märks. Den ena säger: nu kommer gammeldansken att ta slut. Den andre svarar med nervös röst att då jäklars..... :)
Surkärringen fortsätter att sucka och säger till herrarna:  Ja herregud, jag åker aldrig tåg, men kanske tre gånger om året och alltid ska det strula på något vis. Man har ju flyg att passa, ja herregud säger hon och suckar vidare.
I Kastrup går hon av som tur är för nu rullar det vidare. Herrarna tyckte inte om henne, det märktes.

Lokföraren hälsar oss välkomna till Köpehamn och hoppas att vi trots allt haft en trevlig resa annars var det bara att klaga hos chefen. Han avlutar allt med att säga: mina damer och herrar, pågar och töser, puss och kram och nyp stjärten!

Vilken man! Vad vi alla i vagnens skrattade! Det är så men bedriver ett serviceyrke!
Toppen!
5 Carlsberg av 5
Början på Köpenhamnsresan blev så llyckad!

Kommentera här: